Seremban Maya mengalu-alukan penglibatan anda. Jika anda berminat untuk menyumbangkan sebarang maklumat terkini, atau muncul di vlog Seremban Maya sebagai tetamu undangan, jangan segan untuk hubungi kami. Hubungi kami terus melalui ruangan komen dan ruangan chat yang disediakan.

Sabtu, April 02, 2011

Selamat Menyambut Ulangtahun yang ke - 5

5 tahun lepas kami ditertawakan dan disindir bila mula2 nak bangunkan Seremban Maya Dot Com. Paling kecewa, bila ada pihak mempersoalkan penggunaan perkataan 'Seremban' seolah-olah, ianya hak mereka. Tapi kami teruskan juga, atas dasar cintakan bandar Seremban. Using all the resources that we have, al-maklumlah, masa tu kami nie penganggur. terpaksa buat kerja part time semata nak kumpul duit bayar hosting. Akhirnya, jadi jugak la web portal pertama bandar Seremban after gather all the information & the money by ourself. Ilmu yang kita ader masa tu just basic html, so website masa tu agak statik gak la. Ader la flash sikit2.


Kemudian kami ditawarkan bekerja di KL. Seremban Maya masa tu agak slow dari segi update, tapi kami tetap melayan panggilan & email mereka2 yang bertanyakan perihal Seremban terutamanya dari negara jiran, Singapura. Lepas keje, ader la duit sikit, kami gi la belajar CMS, dapat la buat website yang dinamik sikit. 5 tahun dulu kalau dapat 100 pengunjung sebulan, kita dah rasa puas sangat sebab target kami masa tu hanyalah 1000 pengunjung sebulan. Hari ini, alhamdulilah pengunjung Seremban Maya telah mencecah 5000 orang sebulan. Tidak cukup dengan web portal, kami bangunkan blog Seremban Maya yang menyampaikan maklumat dengan lebih santai berbanding web portal yang bersifat semi-formal. Langkah kami tidak berhenti setakat itu sahaja, kerana hari ini, kita telah bangunkan Video Log (VLOG) Seremban Maya yang akan masuk musim ke-2. (Musim pertama- beta version). Kalau dulu orang hanya boleh membaca atau melihat gambar di laman web Seremban Maya, kini mereka boleh menonton video info mengenai bandar Seremban di channel youtube & 1Tube Seremban Maya. November 2010, kami telah adakan Seremban Maya GPS Hunt Challenge sebagai pembuka tirai aktiviti2 mempromosikan Seremban.


'We Love Our Seremban' menjadi pegangan kami dalam membangunkan Seremban Maya Dot Com. Walaupun kami mengeluarkan duit poket kami sendiri untuk membangunkannya, Seremban Maya Dot Com adalah hak milik orang Seremban dan kami akan mengekalkan perkataan 'Percuma untuk warga Seremban' sampai bila-bila.

Hari ini (1 April) genap 5 tahun usia Seremban Maya. Kami akan terus melangkah ke hadapan dengan isi, idea dan aktiviti yang baru yang diharap dapat memberi maklumat/kemudahan kepada orang Seremban dan orang yang ingin ke Seremban . Kami akan terus membangunkan bandar Seremban melalui bidang yang kami mahir, mengikut kemampuan kami, seiring dengan perjalanan Seremban yang bakal dinaik taraf kepada Bandaraya tidak lama lagi. Terima kasih kepada mereka yang telah membantu kami sepanjang 5 tahun Seremban Maya beroperasi. Semoga segala usaha kami mendapat keredhaanNya. InsyaAllah..

0 comments: